Trwa ładowanie proszę czekać ...

Jakie są formy monetyzacji?

23 lutego 2017

Model biznesowy ma ilustrować w jaki sposób firma ma zamiar zarabiać. Oczywiście modele biznesowe ulegają ciągłym przekształceniom, a duży wpływ na to ma internet. Jednak to, co świetnie działało kilka lat temu, dziś już się nie sprawdza, dlatego trzeba śledzić trendy, które niniejsze opracowanie przybliża. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący modeli e-biznesowych widzianych przez pryzmat dwóch elementów - stron biorących udział w transakcji i form monetyzacji, z których korzystają. Przeczytaj go koniecznie!

Forma monetyzacji transakcji

Zacznijmy od tego, że sprzedaż określonych dóbr za narzuconą przez inicjatora transakcji kwotę, to naturalnie najbardziej oczywista i najczęściej występująca forma generowania przychodów. Jednak formuły „Pay-what-you-want (PWYW)” oraz „Freemium” już tak oczywiste i popularne nie są. Otóż PWYW ma miejsce wówczas, gdy użytkownik płaci dowolnie zaproponowaną przez niego kwotą za dany towar bądź usługę.

Subskrypcja

Inny sposób na zarabianie online to subskrypcja – czyli cykliczna opłata od użytkownika w zamian za dostęp do contentu lub innych usług inicjatora transakcji. Zdecydowanie wśród pozytywów tej formuły z punktu widzenia e-biznesu, umieścić można powtarzalność i przewidywalność przychodów firmy. Poza tym, inną formą, o której warto także wspomnieć jest opłata transakcyjna, która ma miejsce wtedy, kiedy dojdzie do realizacji wybranej transakcji między dwiema stronami. Musisz wiedzieć, że w taki sposób działa na przykład platforma Allegro. W momencie zawarcia umowy kupna-sprzedaży za pośrednictwem Allegro, właściciel platformy pobiera opłatę.

Allegro, właściciel platformy pobiera opłatę

Natomiast nieco inaczej funkcjonuje opłata afiliacyjna, którą posługują się na przykład platformy pośredniczące takie jak Mypoints.com. Chodzi oto, że w momencie, kiedy pośrednik doprowadzi do pozyskania nowego klienta przez firmę oferującą kupon zniżkowy lub ofertę specjalną, (to znaczy - kiedy klient zrealizuje kupon), pośrednik pobiera opłatę afiliacyjną. Musisz wiedzieć, że tak działają też niektórzy bloggerzy, którzy otrzymują opłatę wtedy, kiedy za pośrednictwem ich serwisu, ktoś dokona zakupu danego produktu czy usługi. Jak jest ich wada? Taka, że płatność ma miejsce na zasadzie „success fee”, czyli za konkretny wynik, najczęściej w postaci sprzedaży. Generalnie rzecz ujmując wygląda to inaczej niż przy monetyzacji powierzchni reklamowych, gdzie płatność następuje za sam fakt zetknięcia się (odsłona) użytkownika z reklamą.